woensdag, november 01, 2006

 
Eindelijk weer een nieuwe post!

Ik heb in de tussentijd niet stil gezeten, maar echt productief ben ik ook weer niet geweest.
Helaas staat mijn werk gewoon weg niet altijd toe aandacht aan prive zaken te besteden als ik dat wil...

Helaas, maar dat werk maakt het wel weer mogelijk dat ik mijn plan kan gaan verwezenlijken!

Wat heb ik sinds de laatste posts gedaan?


In het oorspronkelijke ontwerp had ik besloten om alles zelf te gaan maken en gebruik te maken van een custom build voorvering. De backbone van de fiets zou uit schuim gemaakt worden waar direct de achterwiel ophanging en voorvering op zouden worden vastgezet.

Hoewel dit een grote uitdaging vormt is het niet geheel onmogelijk, en door gebruik te maken van zogenaamd "solid carbon" platen van 5 mm dik kunnen relatief eenvoudig stevige ophangingen gemaakt worden.

Een hele nieuwe achterbrug ontwerpen en bouwen uit carbon bleek toch al snel erg ingewikkeld te zijn en het maken van een enkelvoudige ophanging zoals gebuikt in de huidige velomobielen is dusdanig complex dat ik al snel het vertrouwen verloor dat het daadwerkelijk zou gaan werken.
Een ander nadeel was dat er bijzonder veel custom onderdelen zouden moeten worden vervaardigd, waarvan van te voren niet duidelijk zou zijn of ze zouden gaan werken.

In overleg met Ymte van www.velomobiel.nl werd al snel besloten dat ik gebruik zou gaan maken van de nieuwe 26" achterbrug van de quest. Dit zou direct een hoop problemen uitsluiten.


Tijdens Cyclevision 2006 kon ik de nieuwe achterbrug met achterwiel bij de stand van www.velomobiel.nl op halen.

Verder was er initieel besloten om gebruik te maken van een double wishbone voorvering (zoals gebruikt in F1 auto's).

Na diverse proeven en testen, bleek dit systeem niet het gewenste resultaat te geven. Het zou niet alleen een bijzonder complex systeem blijken. De onderdelen die werden aangeschaft bleken niet voldoende sterkte te hebben om de grote krachten te kunnen weerstaan. Het ging hier met name om de onderste "ballbearing" welke zijdelings wordt belast. De bal wordt op z'n plek gehouden door twee lagerschalen welke in het huis geperst zitten. De kracht die op de bal komt te staan is gewoon te groot waardoor de lagerschaal uit het huis wordt gedrukt.



Besloten werd om van dit principe af te stappen aangezien het veel te zwaar zou worden, wilde ik het werken krijgen.

Wederom in overleg met Ymte werd besloten om voor de voorvering ook gebruik te maken van bestaande onderdelen.
Na een bezoek aan Dronten, was ik een tweetal veerpoten voor een mango, een montage fitting voor de achterbrug en diverse losse onderdelen rijker.

Deze onderdelen zullen eerst in tekening worden gezet om te kijken hoe alles moet komen. Zo kan het huidige ontwerp voor het frame worden aangepast.


Comments:
Een mooi blog en erg duidelijk. Mooie foto's Ik loop ook met de gedachte een velomobiel te maken. Het budget is een probleem. Nu is mijn vraag wat kosten de achterbrug en de veerpoten.

Groeten Marcel
 
Een reactie plaatsen



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?