dinsdag, maart 21, 2006

 
Nou daar gaan we dan, een handleiding voor het bouwen van een velomobiel.

Ik heb al eerder op de ligfietsplaza mijn ontwerp en bouwen van mijn huidige velomobiel gepost (zie daarvoor http://www.ligfiets.net/fotoboek/fotoboek.php3?id=2606).
Nu gaan we een stapje verder: ik ga de huidige fiets verbouwen!

Wat ga ik doen?

Ik ga een nieuw inwendig frame maken. Zoals te zien in het volgende plaatje, heeft de huidige fiets een stalenframe wat de "backbone" van de fietsvormt.




De nieuwe fiets (of eigenlijk beter: het nieuwe inwendige frame), krijgt een carbonframe.

Voor het inwendige frame ga ik gebruik maken van schuim. Ik heb gekozen voor BASF Styrodur C (3035 CS), wat verkrijgbaar is bij de betere bouwhandels waar plafond isolatie verkocht wordt.
Dit schuim gaat de kern vormen voor het frame. Dit schuim is een geslotencelschuim wat bijzonder stijf is, bij een lage soortelijke massa. Daarnaast is het uitermate geschikt voor gebruik in combinatie met epoxy. Ideaal voor deze toepassing dus!

Met behulp van AutoCAD 2006 werd de huidige fiets exact getekend. Aangezien dit tekenprogramma gebruik maakt van punten, kan een bepaalde schaal worden toegekend aan die punten. In dit geval dus milimeters. Aangezien dit proramma vectorieel werkt kan bijzonder ver worden in- en uitgezoomed wat het werken bijzonder eenvoudig maakt.

Uit ervaring met de huidige fiets is bekend hoeveel ruimte beshikbaar is "in" de fiets voor de kritische onderdelen, zoals kont, schouders, handen, en het belangerijkste: de voeten.

Het nieuwe frame wordt optimaal gepositioneert en daarnaast wordt de huidige kuip kleiner gemaakt door uit het midden een strook van maar liefst 6cm te halen!

Toen dit nieuwe ontwerp klaar was werd dit uitgeprint en het patroon uitgeknipt.


Comments: Een reactie plaatsen



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?